
Organizacja czasu jest wyzwaniem, zwłaszcza gdy łączymy pracę zawodową i profesjonalny rozwój z byciem mamą, piastunką ogniska rodzinnego, dbając równocześnie o relacje z partnerem. Wiele z nas ciągnie ten logistyczny wózek i sobie jakoś radzi, choć zdarza się, że kosztem czasu dla siebie.
My, Matki, zazwyczaj stawiamy na pierwszym miejscu dobro i komfort dziecka. Są też i takie kobiety, które stawiają dobro i komfort partnera przed swoim. Sama doskonale pamiętam, jak smakowała ciepła kawa kiedy znów zaczęłam taką pić, albo jak szokujący był fakt, że usiadałam, po prostu usiadłam, bo cały dzień byłam na nogach opiekując się dziećmi, domem, załatwiając “ważne i mniej ważne” sprawy. Zastanów się jak to działa w Twojej rodzinie? Wierzę, że poniższe pytanie zmobilizuje Cię do refleksji:
“Z kim spędzisz resztę swojego życia?’
I jaka jest Twoja odpowiedź?
Dokładnie, z samą sobą!
Choć odpowiedź w pierwszym momencie może szokować, to jest to niezaprzeczalny fakt. Możesz być tylko pewna, że jedyną osobą, z którą spędzisz życie jesteś Ty sama. Dzieci dorastają, partnerzy się zmieniają, odchodzą, umierają… Zacznij, więc myśleć ciepło o sobie, zadbaj o siebie, o swoją przyszłość i swój komfort.
Jeśli nadal poszukujesz pomysłu na życie, wierzę, że poniższe wskazówki pomogą Ci znaleźć czas, żeby zastanowić się czym chcesz się zająć. Pobierz też bezpłatnego e-booka, który pomoże Ci podjąć odpowiednie kroki: Jak znaleźć pomysł na siebie?
Jeśli znalazłaś to, czym chcesz się zajmować w najbliższym czasie, gratuluję! Teraz potrzebujesz dopracowania swojej logistyki domowej i zawodowej tak, abyś znalazła czas na siebie i swoje przedsięwzięcie.
Jeśli miałaś opracowane skuteczne metody organizacji czasu, podpowiem z doświadczenia, że w momencie, gdy zaczynasz działania na korzyść samej siebie i Twoich planów, grafik zaczyna się sypać, a doba, która była już i tak krótka, niewiarygodnie kurczy się. Przypominasz sobie jak to było, kiedy pojawiło się w domu dziecko? Cały świat się powywracał do góry nogami, a Twoje życie się zmieniło. Teraz będzie podobnie, choć, na szczęście, te zmiany można wprowadzać łagodniej i przede wszystkim bardziej je kontrolować.
Poniżej przedstawiam kilka sprawdzonych strategii, które działają dla mnie i dla mojej rodziny. Te techniki pozwolą Ci lepiej wykorzystać czas, abyś pomimo tego, że czasu nie przybyło, mogła znaleźć czas na wszystko, co ważne, w tym rozwijać swoje przedsięwzięcie.
Ponieważ wpis zawiera bardzo dużo praktycznych wskazówek podzieliłam go na dwa etapy. W tym poście znajdziesz podstawowe zasady zarządzania czasem i zasadami.
Każdy z nas ma go tyle samo – 24h na dobę. Różni nas tylko zakres zadań, jakie wykonujemy i sposób ich wykonania, co wpływa na szybkość działania. Następnym razem, kiedy będziesz się zastanawiać, jak koleżanka znajduje czas na fryzjera, książkę, a może i prowadzenie firmy – zapytaj ją jak ustala priorytety i jakie techniki zarządzania poleca.
Zaprzyjaźnij się z planowaniem i zacznij tworzyć harmonogramy:
Planuj regularnie i z wyprzedzeniem. A jeśli do Twojego grafiku, trzeba coś dopisać, zrób to od razu, żeby nie tracić energii na pamiętanie o danym zadaniu.
Kalendarze i miesięczne planery są zarezerwowane na ważne wydarzenia. Planuj je raz na miesiąc. Co tydzień zaglądaj do kalendarza i dopisuj nowe priorytety, które się pojawiły. Wykorzystuj kalendarz Google do spotkań i ważnych okazji tj. wyjazd, urodziny, lekarz. Dzięki temu nie zapomnisz o nich nie zapomnisz!
Twórz raz na tydzień. Umieszczaj główne cele, prywatne i zawodowe. Nowe, duże, ważne i pilne zadania, które pojawią się w trakcie tygodnia, dopisuj sukcesywnie.
Zadania regularne, takie jak praca, szkoła, przedszkole, basen czy inne zajęcia dodatkowe wpisuj od razu w grafik tygodniowy. Warto na tym etapie, zarezerwować czas na dojazdy, zawożenie i odbieranie dzieci, przygotowywanie posiłków, zakupy. Dzięki temu widzisz ile czasu pozostaje Ci do rozdysponowania każdego dnia.
Ustalaj zadania zawsze poprzedniego wieczoru. To klucz do sukcesu! Ta technika gwarantuje poczucie kontroli i sprawczości. Rano wstaniesz od razu z gotowym planem działania. Wystarczy Ci zwykła kartka papieru i długopis. Jeśli lubisz, skorzystaj z gotowych szablonów grafików lub checklist. Jest mnóstwo płatnych i bezpłatnych terminarzy i templatek, oraz aplikacji, które możesz wykorzystać.
Najpopularniejsza jest checklista do odhaczania. Ja polecam mind mapy z kategoriami, od których odchodzą pojedyncze aktywności. Rozwiązanie to sprawdzi się przy dynamicznie zmieniającym się grafiku, jaki ja mam. Ciągle coś dopisuję 🙂 Niektórzy używają kolorowych karteczek przypinanych na tablicę korkową. Kolory oznaczają inne obszary albo priorytety. W checklistach i mind mapach też możesz użyć kolorów, aby zaznaczyć stopień ważność.
Ustal ważne obszary Twojego życia np. Dzieci, Praca, Dom, Relaks, Relacja, Mój Projekt (Mój Czas). W przypadku listy pomoże podzielenie kartki na tabelę z taką ilością kolumn ile masz kategorii. Pod każdym tytułem zrób listę pojedynczych zadań. W przypadku mind mapy, kategorię zakreśl w kółko, a od niego rysuj linie i dopisuj wokoło aktywności. W przypadku karteczek kolorowych. Każda to zadanie z danej kategorii kolorystycznej, którą po prostu przypinasz na tablicę lub ścianę.
Świadomość, co jest ważne i konieczne do wykonania jest niezbędna. Są różne techniki priorytetyzowania zadań np. macierz Eisenhovera. Najprostszy sposób to odpowiedzenie sobie na pytanie, czy to zadanie ma znaczenie w Twoim życiu i sprawi, że jego jakość poprawi się lub wręcz przeciwnie. Niewykonanie zadania przyniesie niemiłe, poważne konsekwencje. Priorytety umieść na początku listy, wyróżnij kolorem, podkreśl lub oznacz numerem 1. Wykonuj w pierwszej kolejności lub ustal konkretny czas, kiedy osiągniesz cel.
Pamiętaj o najważniejszym priorytecie: “Każdego dnia wyznacz chociaż jeden mały cel, który przybliży Cię do indywidualnego sukcesu w Twoim planie!”
Niepilne zadania, które są ważne, często wymagają przemyślenia albo przygotowania. Warto umieszczać je od razu w grafiku tygodniowym lub miesięcznym, jak tylko się pojawiają. Zastanów się, ile czasu potrzebujesz, zanim będziesz gotowa je wykonać i zapisz tą datę. Trzymaj się ustalonego terminu i zrób je w odpowiednim czasie, kiedy przyjdzie ich czas. Będą wtedy priorytetem w Twoim planie dnia.
Drugi największy sekret planowania to ramy czasowe. Przy każdym zadaniu dopisz czas, jaki przewidujesz na jego wykonanie. Według prawa Parkinsona, Twój umysł będzie robił wszystko, żeby zmieścić się w wyznaczonym czasie. Staniesz się bardziej produktywna! Po jakimś czasie zbudujesz świadomość ile czasu zajmuje Ci dana czynność i ułatwisz sobie planowanie.
Planowanie ma wielką moc. Doceniaj siebie za to, jak z dnia na dzień, jesteś w stanie coraz lepiej kontrolować czas i efektywniej zarządzać zadaniami. Wierzę, że pozwoli Ci to znaleźć czas na Twój projekt, rozwój, lub po prostu na chwile dla siebie.
W drugim wpisie, “Tajemne techniki, aby znaleźć czas i dopracować domową logistykę”, dzielę się kolejnymi wskazówkami, które dodadzą skrzydeł Twojemu planowi zarządzania własny czasem.
Koniecznie przeczytaj go, jeśli chcesz odnieść sukces w organizowaniu i usprawnieniu swojej domowej logistyki!
I pamiętaj, bądź dobra i wyrozumiała dla siebie! Jesteś tego warta!
Aneta Biały